OM SVAMPEN, VENNSKAP OG DET Å GRIPE ØYEBLIKKET

– Kan vi lage noe av denne svampen? spør en elev som har vært og titta i skapet. Og i dette magiske øyeblikket er det lærer Linda tar den aller klokeste og mest lekne avgjørelsen når hun svarer:
– Ja, vi kan jo lage Svampe-Bob.

For mens svampen males, begynner elevene å planlegge. Klasseløven Ludvig har jo ingen venner å være sammen med når elevene går hjem fra skolen. Og da er han sikkert litt ensom. Han trenger en venn! De har jobba mye med Livsmestring, vennskap og følelser på 2. trinn, så nå er det lett for elevene å se på kroppsspråket til Ludvig at han blir trist av å ikke ha noen å være sammen med.

Ludvig er for øvrig en av 23 klasseløver Vestby skole har kjøpt fra Lions og som brukes i arbeidet med Mitt valg på skolen. Det er mange ting det er litt lettere å snakke om når «Ludvigene» forteller om hva de ser og hører.

Og nå er det ingen grenser for hvor fantasien tar med svampen videre og engasjementet og motivasjonen gjør læringen til en lek.
Det viser seg nemlig at det ikke er Svampe-Bob elevene har laget. Nei da, det er en slektning av ham. Elevene får komme med navneforslag og så har elevene valgurne og får stemme på navnet hans. De har lært om demokratiet og valg og vet at flertallet bestemmer. Og svampen heter Stick Svampo. Elevene lurer på om det er en gutt eller en jente? Svampen svarer ganske enkelt: Jeg er verken gutt eller jente, jeg er bare en svamp! En elev konkluderer raskt: «Ja, da er det en hen da!» Så var det avgjort.

Endelig er det tid for at Ludvig og Stick Svampo skal møtes. Det er en gyllen anledning til å snakke om sånt som: Hvordan får man venner? Hva er det lurt å si? Hva er det lurt å gjøre? Elevene har mange gode forslag: – Man må si: «Hei», Hva heter du? Skal vi leke? Hva liker du å gjøre?
De to nye vennene introduseres og mens de leker, begynner elevene å jobbe. De lager en bok om Ludvig og Stick Svampo på iPaden, i appen BookCreator. De tar bilder og skriver og forteller om hvem de to er og hva de liker å gjøre. Vi vet nå at de to gode vennene liker å spise krabbekaker, de liker å lese og de liker å høre på musikken til Rammstein.

Mot slutten av dagen kommer elevene på at Stick Svampo ikke har noe sted å bo. Ludvig har en hytte, og nå må det lages en hytte til Stick Svampo også. Fredag morgen er de to vennene veldig slitne. De har lekt og kost seg hele natta gjennom. Elevene er enige om at sånn kan man egentlig ikke gjøre midt i uka, for da er det jo skole. Men for denne ene gangen er det greit. Mens de to utslitte vennene sover, er elevene i klassen litt ekstra rolige for å ikke vekke dem. Og nå skal begge hyttene snart pyntes og bli riktig fine.

Elevene og lærerne kommer til å ta med disse to figurene framover; de kan trekkes inn i læringsarbeidet og elevene er langt fra ferdige med å dikte videre på fortellingen om de to gode vennene Ludvig og Stick Svampo.